האוניברסיטאות והמכללות הרבות בישראל, לצד בתי ספר מקצועיים ומוסדות להשכלה ולהעשרה מסוגים שונים, אינם סוגרים את שעריהם בפני איש, ולמעשה אפילו מעודדים ומציעים תכניות לימוד וקורסים מיוחדים גם לבני 50 ויותר, מתוך הבנה כי הגוף צמא ללמידה ולהתפתחות בכל גיל.
במסלולי הלימוד הקבועים לא נהוג לקבוע הגבלת גיל מסוימת וניתן למצוא לא אחת גם סטודנטים בני הגיל השלישי שחולקים את ספסל הלימודים לצדם של צעירים משוחררים טריים, וחולקים ידע, הרצאות ומשימות. לצד המסלולים המוכרים ניתן למצוא גם מסלולי לימוד מקוצרים המתחשבים בהשכלה קודמת, מסלולי תעודה וקורסים אשר נועדו להעשרה ולהעצמה.
בעבור אדם שבילה חלק ניכר משנותיו בשוק התעסוקה וייתכן שגם סיים בעבר מסלול לימודים כזה או אחר, ההחלטה לחזור לספסל הלימודים אינה פשוטה ונלוות אליה שאלות רבות - מה ללמוד? היכן? האם להתחייב למסלול ארוך טווח המעניק תואר אקדמי או שניתן להסתפק בקורס מקוצר לקבלת ידע וכלים? התשובות לשאלות הללו טמונות לפני הכל במטרת הלימודים. במידה ומדובר בלימודים שנולדו מתוך צורך בעבודה (דוגמת דרישה לתואר במטרה להרוויח קידום או שדרוג בתנאי השכר) חשוב יהיה להתאים את המסלול לדרישה.
לעתים יתכן צורך משולב - קבלת כלים תאורטיים מן האקדמיה ליישום באופן מעשי בארגון המעסיק: כלכלה, מנהל עסקים, שיווק ופרסום. העולם העסקי המתפתח והדינמי שיוצרת ה-21 ואחת אינו נח על זרי דפנה ודורש התפתחות תמידית. במקרה כזה כדאי לבדוק האם ניתן להסתפק בקורס בודד או מספר קורסים, לקבלת הכלים והידע, בזמן קצר מזה שלוקח תואר אקדמי מלא. ישנם גם מקרים בהם הלימודים מגיעים כדרישה ארגונית או למטרה מוגדרת, ובזכות הזמן שהתפנה לאחר שהילדים בגרו ולעתים בשל יציאה לגמלאות מוקדמת, מתעורר הצורך להעשרה עצמית, ללמידה של תחומים ונושאים בהם תמיד גילינו עניין אולם לא נמצא הפנאי אליהם, ואלה למעשה הלימודים המהנים ביותר, המגיעים מתשוקה וענין.
גם אם לא קיים נושא מסוים אליו קיימת משיכה ספציפית והצורך בלימודים נובע מתוך רצון בהעשרה ובחברה, ניתן באמצעות הכוונה של יועצים הנמצאים במכללות ובמוסדות הלימוד, לקבל רקע על קורסים, סדנאות ומסלולי לימוד ייחודים ומהנים למבוגרים וכך להיפתח לתחומים חדשים ועשירים בתוכן מעניין. בין היתר ישנן כיום מבחר אפשרויות אטרקטיביות בעבור לימודים וקורסים לגיל השלישי כך למשל: